Hvad kan DU lære af en verdensklasse atlet på bare 9 år ?

Af Michael Schjerling 3. maj 2012

Jeg inviterer dig til at bruge 5 minutter af dit liv til at lade dig inspirere af denne historie.

Det er ikke hver dag man møder en dreng som Frederik Emil Olsen. I dag havde jeg igen fornøjelsen af at få Frederik og hans mor Susanne på besøg på centeret. Denne gang sammen med TV3, som følger Frederiks forberedelser op til U-13 VM i Korea. Frederik er en fantastisk lille gut, som jeg bliver meget inspireret af at være sammen med. Faktisk tror jeg at han smitter positivt af med sin høje energi på alle han er sammen med. Hver gang vi arbejder med atleter går vi ind og justerer på ”De 6 fundamentale principper for sundhed og Peak Performance”. Dette er en af de vigtige årsager til vores resultater. Omdrejningspunktet for konsultationen i dag var justeringer i Frederiks kost, forskellige fysiske tests samt justeringer i hans program for fysisk træning i forhold til testresultaterne og endelig mentaltræning i forhold til spændingsregulering op til vigtige kampe. Det sidste nåede vi ikke så det tager vi næste gang vi ses.

Atlet i verdensklasse
Frederik er en helt almindelig ualmindelig dreng på 9 år. Han går til taekwondo i Nørrebro Taekwondo Klub og er trods sin unge alder en atlet i verdensklasse. Han vandt suverænt CTU pre World Championship her i februar og kvalificerede sig hermed til U-13 VM i Korea. Det var hans internationale guldmedalje nummer 78. Han er i en klasser for sig og helt uden sammenligning og har bl.a. derfor sidste år indskrevet sig selv i Taekwondoens Hall of Fame hvilket er helt unikt i hans alder. Ifølge landstræner Tommy Mortensen, og tidligere OL guldvinder fra Danmark Joseph Salim, er Frederik et af de største taekwondo talenter verden nogen sinde har set. På flere områder er Frederik allerede teknisk set bedre end flere af voksenkæmperne på landsholdet.

Energibombe?
Frederiks træningsuge er på omkring 20 timer. Heraf er omkring halvdelen højintenssiv træning hvilket stiller meget store krav til hans restitution, som vi arbejder en del med. Frederik har et energiniveau som er helt ekseptionelt. Frederiks mor Susanne: ”Frederk er stort set aldrig træt – faktisk næsten umulig at køre ned. Han holder en høj intensitet under sine træninger og 5 min efter den er slut løber han rundt og spiller fodbold. Ingen forstår hvor han har den eneri fra”.

Hvad kan du lære af Frederik ?
Med et ord ”Handling”. Frederik er en handlingens dreng. I dag oplever jeg rigtig mange mennesker, der er bange for at kaste sig ud i handling. Den eneste virkelige måde at lære på er gennem erfaring. Du kan ikke lære om livet intellektuelt og du kan fortælle nok så mange gange at kogepladen er varm til et barn, men det er først når man erfarer det selv at man holder fingrene fra den. Folk vil så gerne have viden og fakta, men jeg oplever ofte at der er en proportionel sammenhæng mellem mængden spørgsmål folk forsøger at få svar på og mangel på præstationer. Den hurtigste vej til resultater er efter min mening at lægge 90% af spørgsmålenen på hylden, og lære af dem, der selv kan demonstrere topresultater. Lær af de bedste ved at gøre hvad de siger du skal gøre. Svarene på 99% af dine spørgsmål kommer automatisk som du erfarer og erkender hvad der virker og det sparer dig for en masse tid og unødig bekymring. I dag er folk så bange for om den ene træningsvriation eller kostvariation nu også er helt optimal. Go back to basics og brug din logiske sans og mavefornemmelse, så er du langt. Det gør Frederik og rigtig mange andre topatleter. Derfor er de bedst. Topalteter er det jeg kalder ”fast implementers” i modsætning til ”Fact Finders”. Fast implementers er dem du siger hop til og så hopper de, fordi de har tiltro til dig. Er du derimod, som flere og flere mennesker i dag er, ”fact finder”, så vil du begynde at stille spørgsmål som: ”Er der videnskabelig belæg for at hvis jeg hopper så får jeg det ønskede resultat?”. Denne personlighed kommer fra frygt og mangel på tillid og fordi vi konstant bliver tudet ørene fulde med at der ikker er dokumentation for det ene og det andet og at vi skal lave videnskab og studier før vi kan sige noget med sikkerhed. Frederik er klart i kategorien fast implementer og lader sig ikke styre af sin frygt.

Frederiks fokusområder
Hovedkonklussionen i dag blev at Frederik i højere grad skal have fokus på mere fedt og grøntsager i sin kost. Vi har skiftet nogle af hans proteintilskud og kosttilskud ud med tilskud af højere kvalitet. Fedtet vil bl.a. sikre hans restitutionsevne og produktion af anabolske hormoner samt sikre hans blodsukkerbalance. De mange økologiske grøntsager tilfører ham en stor mængde af de vigtige mineraler, vitaminer og fordøjelsesenzymer, som er vigtige for at han ikke kun nu kan præsterer maksimalt, men også at han kan blive flest mulige år på toppen med færrest mulige skader. Derudover kommer frederik til at lægge ekstra vægt på coretræning med fokus på krydsmønsterbevægelser for at integrere koordineringen mellem højre og venstre hjernehalvdel. Dette indeholder en del forskellige krybe og kravle øvelser i forskellige variationer. Dette har til formål at styrke hans fundament og give ham en mere stabil base at arbejde og leverer sine taekwondoteknikker fra.  Læs her omkring træning af koordinering af hjernehalvdelene. Sidst men ikke mindst lægger vi, de sidste 7 uger op til U-13 VM i Korea, ekstra fokus på hans søvnmængde og kvalitet. Læs her hvorfor og hvordan samt hvordan du kan teste om du selv får søvn nok.

God vind med jeres egen sundhed og træning – Michael


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: