80/20-reglen

Af Michael Schjerling 10. maj 2010

 Flere har spurgt mig om det jeg kalder 80/20 reglen. Den går i al sin enkelhed ud på at leve efter det der “er sundest” 80% af din tid. For nogle hedder reglen måske 85/15 afhængig af nuværende udgangspunkt. Men for sunde raske mennesker vil en sund livsstil 80% af tiden give maksimal sundhed, styrke og præstationer. Gør du det kan du sagtens tåle at springe en nattesøvn over fordi du er til fest eller spise junk food en sjælden gang. Du kan med andre ord tåle at skaje ud og lave nogle af de “sjove” ting også. Man kan sige at du faktisk kommer i form til at kunne gøre det usunde også uden at korthuset vælter. Korthuset vil vælte hvis du bytter om på de 80/20. 80/20 går igen mange steder i naturen. Fx. er det sådan at du i tyktarmen skal have omkring 80-85% gode mælkesyrebakterier og ca. 15-20% dårlige bakterier. Det er en naturlig sund tarmflora. Dvs der skal være en vis mængde af begge dele for at opnå optimal sundhed og beskyttelse. Kroppen skal med andre ord have noget modstand for at blive stærk(ere) og mere modstandsdygtig. Det er samme princip man får en god bokser på. Man giver ham noget modstand, så han bliver bedre, men forsøger at vælge kampe, som han lige nøjagtig kan vinde de første mange gange til han er bygget godt op. Knækker man ham psykisk fordi han får for meget modstand, så er han sat tilbage og faktisk nedbrudt og det tager tid at bygge det mistede op igen. For megen modstand giver overtræning og sygdom. Samme princip immunsystemet styrkes ud fra. Giv det lidt virus og bakterier at arbejde med, så bygger det immunitet, men for meget slår immunforsvaret ud af spillet og leder til sygdom og symptomer.
Lever du 100% “sundhed”, så bliver du faktisk mere syg og svagere, da din krop netop har brug for modstanden for at styrkes. Dvs. princippet med at sunde og raske mennesker skal passe på bakterier og leve i mere og mere klinisk sterile og rene miljøer er ikke specielt sundt i det lange løb, da man faktisk bliver mindre modstandsdygtig af det. Mange undersøgelser på fx skovbørnehaver bekræfter dette. Børnene der får lov at rode i jorden bliver sjældnere syge.


2 responses to “80/20-reglen

  • Henrik Lyng

    Hej Michael

    Spændende læsning. Jeg tænker, at det samme princip gælder for psykisk sundhed. Tidligere i dag gav jeg et indlæg om stress på et personaleseminar, og deres første spørgsmål var, hvordan vi undgår stress. Mit svar var, at vi aldrig kommer til at leve uden stress, og at vi heller ikke skal ønske os det. Netop fordi, der skal være en balance mellem alt det, der gør livet godt og nemt at leve og det, der udfordrer og udvikler os. Og her er 80/20 nok en meget rimelig fordeling.

    :o) Henrik

  • 80/20 reglen

    […] Jeg tror efterhånden jeg har brugt mine 20% for denne uge.. De forsvandt vist sammen med den formidable kage en kollegas kæreste dukkede op med på arbejdet igår (hvor mange af jeres kollegaers mænd kommer med kage til alle damerne?) og så var der vist også noget med den pose chips der forsvandt mellem kl 1615 og 1640. Kloge ord om 80/20 her […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: