Har du dårlig holdning ?

Dårlig holdning belaster mange mennesker og kan give mange symtomer, som hovedpine, nakke og rygsmerter, smerter i armene, problemer med skuldrene m.v.

Du kan altid forbedre din holdning ved at få lagt et skræddersyet træningsprogram, hvor vi tager udgangspunkt i målinger af din nuværende holdning, som vi gradvist i forløbet gentester så vi sikre at det går fremad. Programmet vil typisk indeholde nogle øvelser, der giver dig bedre bevægelighed og smidighed og nogle øvelser, der giver dine muskler styrke og udholdenhed til at kunne holde dig uden at du bliver træt og falder sammen. Derudover vil du lære hvad regelmæssige måltider nok vand, en god nats søvn og din sindstilstand betyder for din holdning.

Piger: Læs artiklen fra DR Sundhed, hvor Michael fortæller om hvad dårlig holdning kan betyde for jeres bryster.  

Her et spørgsmål og mit svar til en kampatlet omkring holdning:

Mvh.
Michael

SPØRGSMÅL:
Michael, lige et spørgsmål i forbindelse med din post.

Jeg døjer selv lidt ‘protracted shoulder girdle’ forårsaget af ‘tight’ pectoral minor. Samtidig har jeg svag serratus anterior, rhomboids og lower traps. Samlet forårsager det så min ‘winged’ scapula.

Har læst en undersøgelse, hvis mål var at klarlægge hvilke af tre forskellige stræk der virkede bedst mod tight pectoral minor og fandt ud af det faktisk var sådan et stående væg-stræk med skulder og albueled i 90grader. (det strækker dog pec major)

Mit spørgsmål er så om PNF er bedst til at strække pectoral minor? Jeg ved ik ligefrem om målet er større ROM for pec minor eller om det er en decideret forlængelse af musklen? Det er måske det samme.

Winged scapula er ikke noget der generer mig eller noget jeg lægger mærke til og er først blevet klar over for 2 måneder siden at det faktik kan rettes. Spurgte ellers min læge ang. netop min scapula for 5 år siden og der sagde han det bare var et spørgsmål om holdning.
Beklager forresten de engelske betegnelser – jeg kan bare ik de danske.

Jeg takker på forhånd for eventuelt svar.

Mvh
Martin 

SVAR:
Hej Martin.
Du har ret i at den øvelse du beskriver får fat i pect. major. Pect. minor kræver koncentration at ramme korrekt. Den teknik jeg har fundet, der virker bedst er ved at ligge på knæ og hænder. Den ene arm lægges omtrent i 90/90 grader over en stor træningsbold. Det er vigtigt at skulderen er helt oppe på bolden, for ellers bliver strækket i pect. major og evt. ledkapslen. Herfra trækker du aktivt scapulae i depression og adduktion. Løfter ribbenene og falder igennem (ned mod jorden). Håber du forstår min beskrivelse. Hvordan du præcis skal lægge armen, skal du prøve dig lidt frem med, til du mærker strækket i pect. minor (dybt i brystet). Du bør altid udspænde inden du laver styrke/udholdenhed når du forsøger at korregerer fejlstillinger, da antagonisterne til en stram pect. minor vil være neurologisk inhiberet. I forhold til den tilstand du beskriver med protraherede skuldre, så er det næsten altid i forbindelse med et uppercrossed syndrom hvor årsagen kan stamme flere steder fra, så det er ikke sikkert du får skuldrene på plads udelukkende ved udspænding af pect. minor, men det er en start. Du kan sagtens bruge PNF på pect. minor iøvrigt. Hvis du skal korregere skuldrene på plads skal du regne med ca. 9 mdrs. træning efter min erfaring. Det handler om at der skal lægges en ny kode ind i dit nervesystem og det tager noget tid med målrettet træning. Det er en god invistering, da din krop vil bruge meget mindre energi når den kommer ind i lod.

Held og lykke med korrektionen,
Michael

Læs også artiklen omkring udspænding


Skriv et svar

