Barefoot running fjerner belastningsskader

 

Barefoot Ted ved seminaret på Østerbro Stadion 22. maj 2010

Løbestilen barefoot running fjerner dine belastningsskader

Ved at ændre din løbestil og løbe på bare tæer eller i andre sko vil du få en helt ny oplevelse af det at løbe. Dels vil dine tider blive langt bedre, og dels vil du opleve et meget forbedret velvære ved dit løb.

Den senere tid er jeg begyndt at få interesse for hvilke mekanismer, der skaber skader hos langdistanceløbere. Dette har ledt mig til en bunke ny forskning, bl.a. fra Harvard Universiy, der er lavet på barefoot runners (barfods-løbere). Jeg er selv begyndt at eksperimentere med det. I fredags (22/5 2010) ledte det min gode ven og partner Casper Håstrup, og jeg til et løbekursus i bare foot running med den legendariske Barefoot Ted. Dette var en øjenåbner af format. Barefoot Ted, illustrerede, så vi alle kunne mærke det på kroppen, hvad det gjorde ved krop og løbestil at omlægge til barfods-løb.  

Fra venstre: Michael Schjerling, Barefoot Ted og Casper Håstrup. 22. maj 2010 på Østerbro Stadion

Rigtig mange løbere bliver hvert år skadet hvilket ofte leder til smerter i skinneben, achillessener, knæ, lår, lyske, hofter og ryg. Ny forskning bekræfter i stigende grad årsagen til disse impact-relaterede skader, som let kan undgås ved at ændre fodtøj og løbestil.

Mennesket startede med at løbe i moderne stødarbsorberende løbesko efter OL i Rom i 1960, hvor den etiopiske løber  Abebe Bikila satte ny verdensrekord på maraton-distancen, og gjorde det i bare tæer. Det lyder jo lidt sært at løbeskoene efter dette begyndte at boome. Hvorfor lave om på noget, som giver verdens bedste resultat. Bikilas løb var let, afslappet og rytmisk, men Adidas, Nike, Puma og Asics stod alligevel i kø for at forære ham et par løbesko. I det øjeblik blev løbesporten for alvor komerciel, og løbere begyndte at købe løbesko.

Det kan lyde lidt underligt at løb på bare tæer skulle belaste kroppen mindre end løb i løbesko, som har stødabsorberende opbygning og som er afstemt efter løbestilen i forhold til fx antipronation og diverse individuelle løbestile.  Årsagen skal findes i den løbestil man naturligt adopterer ved løb i hhv. moderne løbesko og på bare tæer. Se følgend video:

Studier af etiopiske og kenyanske løbere, som løber på bare tæer viser at de har en løbestil, hvor de lander med et mindre impact. Det handler om at lande mindre direkte på hælen, og mere fremme på foden. Hvis man studere fodens konstruktion fra en fysoterapeutisk synsvinkel, virker det faktisk også mere hensigtsmæssigt. Studier af børn, der løber på bare tæer viser også at de naturligt løber mere på forfoden. Lige så snart man får et par løbesko på, hvis man ikke er vokset op med at gå og løbe på bare tæer, så vil man næsten automatisk have en løbestil, hvor man lander meget hårdt på hælen. Hvorfor er det sådan? For at forklare dette vil jeg starte med at beskrive lidt om, hvad fødderne egentlig er designet til. Dine fodsåler er et af de områder på kroppen, som er mest følsomme. De er lige så følsomme som fx hænder og læber. Hvorfor har moder natur mon skabt det således? Formentlig for at lære os hvad der er hensigtsmæssigt for kroppen. Hvis du løber i bare tæer, vil du opdage at det gør ondt og føles ubehageligt at lande på hælen. Dette mærker du ikke, hvis man fjerner muligheden for at mærke den uheldige belastning dette hælisæt giver på din krop. Det er det løbesko gør. De pakker din fod og hæl ind i vat, så du ikke mærker ubehaget ved en løbestil, hvor du lander hårdt på hælen, men stødet vil stadig være der og vil forplante sig hårdt op i de områder, hvor du er svagest, som oftest skinneben, achillessene, knæ og ryg. Det minder om den situation man kender fra boksning, hvor man har fået flere hjerneskader efter man er gået over til at bruge tykke boksehandsker. Tidligere kunne man ikke slå fuld med kraft mod hovedet da det ville skade hånden.  

De bedste langdistanceløbere kommer i dag fra Østafrika specielt fra landene Kenya og Etiopien. De løbere, der sætter verdensrekorder her og som vinder OL har løbet på bare tæer hele deres liv, indtil de begynder at træne seriøst op mod OL hvor de får mulighed for at løbe med løbesko. Det gør, at de har en meget mere økonomisk løbestil med mindre impact. De nærmest svæver hen over jorden og har balancepunktet forskudt længere frem i forhold til de fleste motionsløbere har i dag.

Jeg selv har læst og studeret den seneste forskning indenfor dette område og må sige, at det giver megen mening. Jeg har nu løbet ca. ½ år i Vibram Fivefingers, som er en slags minimalistisk fodtøj, som gør at foden kan arbejde helt frit. Der er ingen stødabsobering i dem hvilket gør, at du ret hurtigt lære at bruge den rigtige østafrikanske løbestil.

Vil du vide mere om barfodsløb og løb i Fivefingers, så kan jeg anbefale følgende

Artiklerne på Alun.dk:

http://www.alun.dk/traening/loebesko-og-fivefingers.html
http://www.alun.dk/traening/fivefingers-video.html

Bogen “Born to Run”, af Chris McDougall.

Kom i dit livs sommerform med Back to Basics 2010.
Back to Basics 2010 er en cave-man/cave-woman træning, hvor vi træner forskellige øvelser, der øger din krops funktionalitet og naturlige brug. Det vil bl.a. være barefoot running eller løb i Fivefigers, kettlebelltræning, medicinbold træning, balancetræning m.v. Det bliver super sjovt og vil give dig dit livs bedste form uanset, hvor du starter.  Vi glæder os rigtig meget til at starte holdet op inden for få uger. Vi sender information ud på denne blog.

High performing hilsner, Casper Håstrup og Michael Schjeling


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 189, der følger denne blog

%d bloggers like this: